A lakóhajó olyan hajó amit direkt lakásnak terveztek vagy építettek át. Háznak vagy nyaralónak használják, magántulajdonban van. A tengeri és folyami hajóktól (amikben csak hálóhely van) az különbözteti meg hogy a lakóhajókban életvitel szerűen élnek, és elsősorban egyhelyben való lebegésre tervezték őket, nem helyváltoztatás közbeni pihenésre.
Fő csoportosítás:
Amelyiknek nincs motorja, mert kikötik egy fix ponthoz(cölöphöz földhöz), hogy a közműellátása megoldott legyen.
A másik csoport a helyváltoztatásra képes lakóhajók, melyeknek saját erőforrásuk van.
Ezen kívül a csoportosítás sokféleképpen történhet.
A lakóhajók helyileg általában a folyókon, tavakon, csatornákban vannak , tehát a védett szituációkban, nem a tengeren, bár erre is van ellenpélda, Vietnámban 1600 ember él négy halászfaluban egy öblön belül. Ők egész életüket itt élik lesoha nem teszik a lábukat szárazföldre. http://en.wikipedia.org/wiki/Halong_Bay

A témám elég jól lehatárolható, de van ami a határmezsgyén lebeg.
Például az úszó börtönhajók, amit direkt állandó „lakásnak” terveztek , ám mégse ez az elsődleges funkciója, hanem a börtön. http://en.wikipedia.org/wiki/Prison_ship


Egy érdekes megoldása a problémának ami átcsúszik egy másik témakörbe:


Történelem:
Távol keleten:
Először a hajó csak szállítási eszköze volt a rizsnek és férfiaknak a Kerala holtágon, Indiában. Mivel ezek a hajók nem voltak motorizálva az út sokáig tartott ezért először csak egyemeletes felépítményekkel látták el őket. Később amikor a kettuvallammal történő áruszállítást felváltotta a gyorsabb vonat és teherautó, turisztikai célokra alakították át ezeket a hajókat.
Európában:
Legnagyobb hagyománya a lakóhajózásnak Hollandiába van. Amszterdamban a csatornák televannak ilyen hajókkal, itt működik például a világ egyetlen úszó virágüzlete 1862 óta.
Amerikában:
Az első lakóhajok Seattle városának alapításával egy időben jelentek meg.
Ezeket fakitermelő munkásoknak építették hogy a folyón leúsztatott fát követni tudják. Ezek még csak egy emeletes építmények voltak . Később 1920 as évektől néhány ilyen épület átalakult tényleges lakóhajóvá, amikor elkezdték otthonként használni a Washington tavon.
Az igazi robbanás az 1930 az években következett be, amikor a rosz gazdasági helyzet hatására az emberek minnél olcsóbb lakhelyet kerestek és a a tó körüli és a tavon lebegő fákból sásból építettek maguknak lebegő házat. 1930 as években több mint 2000 ház lebegett a tavon.
Irodalom:
Lakóhajók: http://www.euroship.hu/index.php?pageid=54
Farkas Zsolt
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése
Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.