2011. február 1., kedd

Vasutak


  
D:\Users\Bátorpóni\Desktop\MAV-Schlafwagen.jpg



1. Felosztás

vasúti közlekedés/hálókocsi
két fő ágazat kusett kocsi; hálókocsi

A két kategória közti különbség az utazással eltöltött idő. Kusett kocsinak nevezik azokat a szerelvényeket, amik 24 órán belül elérik a célállomást. Itt a fülkék többnyire hatszemélyes ülőhelyekből állnak, amiket a pihenés, alvás idejére át lehet alakítani ágyakká.

D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\0168_rb_200x300.jpg  D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\4380acbcbelso_rb_200x300.jpg

D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\WLABmz_rb_485x300.jpg

Hálókocsikat használnak, amennyiben 24 órán túl érik el a szerelvények a célállomást.
Mindkét kategória megkülönböztet I. II. III. IV. osztályt. Ezen túlmenően a vasúttársaságok különböző hívószavakkal látják el őket. A MÁV start zrt. fantázianevei a „comfort” illetve a „classic”.

A hálókocsis utazás főképp Oroszországban lelhető fel. A távolságok miatt van, hogy egy hétig eltart az utazás. (Budapest-Moszkva, Moszkva-Vlagyivosztok, Moszkva-Szentpétervár vonalak).

D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\halo_wlabmz_t3_rb_175x255.jpg  D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\halo_wlabmz_zuhany_rb_165x239.jpg

D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\AcBc_rb_454x530.jpg

Hálókocsis utaztatással foglalkoznak a különböző nosztalgia vonatok, mint például az Orient-Express, Isztambul-Bukarest-Budapest-Bécs-Párizs utvonalon, illetve külön komppal Londonig. Az effajta utazáshoz külön illemkódex  társul, mint például a kötelező kosztüm illetve frakk viselete.



Egyéb kategória is létezik. Az egyéb kategóriába tartoznak a különleges célokra készített vonatkocsik.

Különleges célokra gyártott kocsik. Ilyen például az ezüstnyíl, azaz Kádár János kormányzati motorkocsija.

D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\kormanyzati_070726-450x337.jpg 

Fekvőhellyel látják el a mérőkocsik belterét.

Illetve meg kell említeni a marhavagont, a háború időszakának emberszállítására felhasznált szerelvényeit.
Ez utóbbi szerelvények ömlesztett áru, élő állat szállítására tervezték. Legtöbbször az ilyen teherszállító kocsikat nem alakították ki emberszállítás céljára. Legtöbb esetben a padlón aludtak, egymásra tornyosulva.
D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\marhavagon.png 

Ezekről tanúskodnak a MÁV irattárában fellelhető, illetve fel nem lelhető feljegyzések.
Társ kategóriába tartozik a Máltai Szeretet Szolgálat tulajdonában lévő, 8 darab kocsi, melyet hajléktalanszállónak alakítottak ki.



 2. Források

_Internet

irattár
Vonat gyártó: bombardier
Kategória 1: kusett kocsi
Kategória 2: hálókocsi
Egyéb kategória: kormányzati motorvonat
Egyéb kategória: mérőkocsi


_Könyvtár

Külön hálókocsival a könyv kultúra nem foglalkozik. Könyveket lehet találni, melyek említést tesznek az adott témáról.

_Irattár

_Vasúti Járművek Tanszék J épület IV. emelet balra.
felhasználható anyag: Dr Szabó András tanszékvezető.

egy idézet a tanár úrtól: „a témában minden fenn van az interneten”


3. Példák


D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\talgo1.jpg


D:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\imagesCA38E6SP.jpgD:\Users\Bátorpóni\Desktop\zegyetem\Lakóhelyek elemzése\ht_orient_express_070430_ssh.jpg

-Ezüstnyíl kormányzati motorkocsi  http://stipistop.com/blog/2009/01/26/az-ezust-nyil-kadar-janos-kormanyzati-motorvonatja/






Papp Tamás

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.