2011. február 1., kedd

Szekeresek

(nomád életet folytatók Európában)



I. Rendszerezés
A kategóriákat nem lehet jól elhatárolni egymástól (például a cigány karaván vardói eredetileg cirkuszi kocsik voltak, ezen kívül más mutatványosok is használták), igyekeztem úgy sorbaállítani, hogy a rokon kategóriák egymás mellett legyenek.

1.                  Története
Katonai: ellátmány, harci szekerek
Telepesek: Dél-Afrika, Amerika

2.                  Vándor színház
A XIX. században volt jellemző, ekhós szekerekkel (félhenger alakú bőr, v. vászonernyővel (ekhó, szekérernyő) fedett kocsi) vonultak, a szekér platója volt a színpad. Misztérium játékok és vásári  komédiák a létező műfajok két véglete.
A mai vándorszínházak már nem használnak szekereket, a színházi teret nem, csak a színészeket, díszletet utaztatják.
Filmek: a ló vontatta kocsi kinyílik, oldalak lehajlanak-felhajlanak, színpaddá változik át, rögtön kezdődik a truváj.

3.                  Cigánykaraván
Körülhatárolt, tradícionális kultúra, nagyon sajátos szokásokkal, törvényekkel. A mesterséget űzők gazdag, díszes, mindennel felszerelt kocsikkal utaztak. A nincstelenek szedett-vedett szekerekkel.
Vardo: Nagy-Britanniában hagyományos cifra kocsi, mutatványosok, romák és utazók számára. Konkrét típusai vannak.

4.                  Mutatványosok, vásárosok
Régi, hagyományos életmód. A konzervatív romákkal szemben egy gyorsan alkalmazkodó, rugalmas csoport voltak. Mind a romák, mind ők büszkék és távolságtartóak voltak (egymással szemben is), de egymásra voltak utalva, együtt működtek.
Mai példák: családi vállalkozás, hagyományos életforma, modern komfortok (wc, telefon, stb.) nélkül. Adományokért játszanak egyszerű, szerethető produkciókat kis falvak lakóinak a szabad ég alatt.

5.                  Család, választott életforma
Kalandból, különösebb cél nélkül felcsapnak nomádnak. Változó, mennyire kívánnak a komforttól elszakadni, és mennyi ideig tudnak, akarnak ilyen módon élni.

6.                  Határterület
·                     Nagy vándorcirkusz: teherautóval, vagy vonattal, autóval vontatott kocsikonvoj, több különböző funkciójú kocsival, kamionnal. Laknak, hatalmas sátrat, állatokat szállítanak.
·                     Guruló házikó: angol cég forgalmazza, összeszerelhető vagy összeszerelt állapotban árulják, komplett, összkomfortos termék. Autó utánfutójaként szállítható, sebességkorlátos.
·                     Közösség, kivonultak: önként, tudatosan választott életforma, társadalom- és/vagy fogyasztói kultúra kritikus közösségek, öko életforma, mobilitás, olcsóság stb. a fenntartóerő. Lakókocsikban, Bauwagenben, sátrakban élnek.
·                     Németországban nagy hagyománya van. a jellegzetes formájú, ún. Bauwagennek, ami különbözik a „gyári” lakókocsiktól. A II. világháború után terjedt el, kényszerlakásként funkcionált. Ma már önként választják lakhelyül.


II. Példák


1.                  Története
Katonai szekértábor: kíséret és ellátmány szekerei (kovácsok, kézművesek, konyha, stb.) vagy mozgó erőd: páncélozott harci szekerek, csata során nagy túlerővel szemben a szekereket körben összeláncolták, erődítménnyé változtatták.
·                     Első feljegyzések szerint: Kínában, Krisztus előtt II. században, a mongol nomádokkal szemben elsöprő előnyt jelentett.
·                     a IV. században a római Ammianus Marcellinus ír a gótok ilyen formációjáról
·                     Európában a XIII-XX. század között (kievi russzok, hussziták, lengyelek, litvánok, kozákok, németek, stb).
·                     1444, a várnai csatában 600 cseh zsoldos harcolt Hunyadi János alatt ilyen mozgó erődítményben.
Tabor_polski.jpg
Dél-afrikai holland utazók
·                     Éjszakára a szekérkaravánból egy kört formáltak, a körbezárt területre kicsapták az ökröket, lovakat, így védve a ragadozóktól, vagy más támadóktól. Ezt másolták a XIX. században az
amerikai telepesek.
·                     Az aranyláz indította el a nyugatra áramlást. Ahogy fokozatosan kezdett kiépülni az infrastruktúra, egyre több család  választotta az ismeretlen területeket, ahol olcsón juthattak földterületekhez. 1830-1880 500 000 ember tette meg a 6 hónapig tartó 3000 km-es utat. Az útravalón kívül az új élet kezdéséhez szükséges holmikat is vinniük kellett. Egyszerű parasztszekér, vászonnal borítva, a holmik ládákban, rajtuk matrac fekhelynek. (Egyszerre 20-120 szekér vonult  együtt.)
C:\Zsófi\letöltés\wagon_train_to_zion.jpg


2.                  Vándor színház

·                     Az Erdélyi Vándorszínház 2007-ben alakult meg olyan erdélyi és magyarországi fiatalokból, akik a magyar színjátszás és kultúra szeretetétől vezérelve, főként magyarlakta területeken ingyenes színházi előadásokat mutatnak be.Olyan falvakba próbálnak eljutni, ahol a magyar nyelvű lakosság évek óta nem láthatott színházatA társulat helyi szekereken utazik faluról falura, s szabadtéren játszik.

·                     Fiktív, reneszánsz példa: Tom StoppardRosencrantz és Guildenstern halott, 1964, film: 1990
·                     Filmes példa: Dr. Parnassus és a képzelet birodalma, rendező: Terry Gilliam


3.                  Cigánykaraván

Magyarország
·                     „A magyarországi cigányság, csakúgy, mint más közép-európai országok roma népessége, régóta letelepedett életmódot folytat. A Nyugat-Európában ismert nomadizálás számukra nem több mint egyfajta mitizált történelmi múlt múzeumi relikviája.”
[Szerkesztette Kállai Ernõ és Törzsök Erika, Szakmai lektor: Kemény István; Cigánynak lenni Magyarországon, Jelentés, 2000, Európai Összehasonlító Kisebbségkutatások Programiroda, Budapest]
·                     „A különböző társadalmakban eltérő módokon szemlélték a cigány közösségeket. Meghatározónak bizonyult, hogy az illető cigányok milyen (vélt vagy valós) foglalkozást űztek, és hogy az mennyire volt elfogadható az adott közeg számára, illetve mennyire volt szükség a cigányok szolgáltatásaira. A nagyobb népsűrűséggel, nagy városokkal és gyorsan fejlődő manufaktúraiparral rendelkező nyugat-európai államok (főleg Franciaország, Anglia és Németország) általában nem nézték jó szemmel a különböző szolgáltatásokat nyújtó, nehezen ellenőrizhető nomád cigány közösségeket. Ezért ezeken a területeken zömében kirekesztő rendeletek születtek a cigányokkal szemben.


Kelet-Európa országaiban a kisebb népsűrűség, a céhes keretek közt folyó ipari termelés lehetővé tette, hogy a cigány közösségek megtalálják a saját megélhetési forrásaikat. [...] Térségünkben inkább a letelepedést és az asszimilációt sürgető rendelkezések voltak jellemzőek.”




 [Binder Mátyás:  Cigány-képek a sztereotípiáktól az integrációig]
·                     Ellenpélda: az ’50-es években egy gyilkossági nyomozás során 9 éven át megfigyelés alatt tartottak egy utazó cigány családot.
26547.jpg
„...a hatóság megállapítása szerint feleségével és fiaival egész életében kóborló életmódot folytatott. Rostás Fardinak 1954 és 1956 között Dunaegyházán ugyan volt egy kezdetlegesen épített háza, de itt csak a hideg téli hónapok alatt tartózkodott. Különböző községekben volt bejelentett lakása, ahol a község tulajdonát képező földterületen földbeásott kunyhót vagy lombozatból, szárból télen nem fűthető sátrat készítettek. Fardinak több kocsija és lova is volt, a lovakat jól ellátta. Sűrűn adott-vett és cserélt lovakat. Az életmódjukkal kapcsolatban a bíróság számára az volt a legmegdöbbentőbb, hogy a vádlottak megszokták, hogy hideg télen is a puszta földön aludjanak. A havat elseperték, a földre szalmát, erre pokrócot terítettek és dunyhával takaróztak. Nagy mennyiségű fehérneműt hordtak magukkal, amit nem mostak, hanem a táborhelyen eldobáltak. A gyerekek iskolába nem jártak, a család nőtagjai koldulásból szereztek pénzt.”
 „1959 november elejétől december 20-ig ... a cigánykaraván bejárta a Duna-Tisza közét, naponta kb. 10 km-t tettek meg.”

[Mikó Zsuzsanna: Cigánykaraván a jog szorításában]

·                     Erdélyben nemrégiben készült felvétel:
IMGP9223.JPG

Nagy-Britannia
·                     Három csoportot sorolnak a Gypsy caravanba:
o                    showmen (mutatványosok, nem romák)
o                    Romany (romák)
o                    travellers (kosárfonók, seprűkészítők, bádogosok... vándorló kézműves árusok, származásra való tekintet nélkül)
A kocsikészítéshez és karbantartásához nem értettek, ezzel a mesterembereket bízták meg.
·                     A XVI. században jelentek meg az utazó romák, ekkor még gyalog jártak, szabad ég alatt vagy sátrakban laktak. Az 1850-es évektől az 1960-as évekig egy nagyon jellegzetes kocsitípus terjedt el az utazók zárt társadalmában: a vardó. (1810-ben a francia cirkuszokban jelent meg először, Angliában először a mutatványosok kezdték használni, később vették át és alakíttatták a maguk igényei és díszítő ízlése szerint a romák.)
Reding Interior.jpg  CockerSmithVardo.jpg  Open lot grim.jpg
A hatvanas években a hippik a szabadság, társadalmon kívüliség és természetközeliség szellemében szekereket, lakókocsikat kezdtek el használni, emellett akcióikkal, életmódjukkal felhívták magukra a figyelmet, a konzervatív szellemű vezetőség fenyegetve érezte az általa képviselt értékeket, keményen léptek fel a hippik ellen, és nagyon szigorú megszorításokkal sújtották a szekeres életforma minden képviselőjét. Ennek következtében a hagyományos utazók korábbi életformájaellehetetlenült, a hagyomány eltűnőben van.
Ma kezdik felismerni a vardó műemléki jelentőségét, a döntéshozó szféra is közelíteni próbál, vizsgálódik, párbeszédet kezdeményez. A közélet több, az életmóddal járó problémás területtel foglalkozik: utazó gyerekek oktatása, egészségügyi ellátottság, tulajdoni, területhasználati jogi problémák, stb. Miközben a mai romáknak kb. mindössze 1%-a él utazó életmódot, az Angliában utazó cigány gyerekek számát 42 000-re becsülik!
GYPSIES IN ENGLAND.jpg
Hat kocsitípust különböztetnek meg: Brush, Reading, Ledge, Bowtop, Openlot, Burton. Pontos leírások szolgálnak a megkülönböztető jegyekre, méretekre, miközben mindegyik egyedi. Általános felépítés: hátul egy (leválasztott helyiségben) ágy, előtte vitrinek, bennük értékes porcelánok zörögnek, szekrények, ülőkék, tükrök és kályha kéménnyel. A vardó luxust sugároz (faragás, festés, metszettüveg, mahagóni, aranyozás,) nagyon erős, tartós, és meleg.
docu0000.JPG
·                     Hirdetés: eladó cigány karaván kocsi!
„This wagon is divided into lounge, kitchen, toilet/bathroom and bedroom.  It comes with a staircase entrance, which leads to the fully equipped kitchen, thence to the lounge (with telly), where a warm, real fire, welcomes you in.” Képek: pull out center extended, luxury wooden interior.
Gypsy caravan 1930s side showing pull out centre sectionhttp://www.speedace.info/speedace_images/gypsy_caravan_living_room_fire_place.jpg
·                      „One half of it... was carpeted, and so partitioned off at the further end as to accomadate a sleeping-place, constructed after the fashion of a berth on board ship, which was shaded, like the windows, with fair white curtains... The other half served for a kitchen, and was fitted up with a stove whose small chimney passed through the roof. It also held a closet or larder, several chests, a great pitcher of water, and a few cooking-utensils and articles of crockery. These latter necessaries hung upon the walls, which in that portion of the establishment devoted to the lady of the caravan, were ornamented with such gayer and lighter decorations as a triangle and a couple of well-thumbed tambourines.”
[Mrs. Jarley's van with its bed, stove, closet or larder and several chests described by Charles Dickens, in Old Curiousity Shop, ch. xxvii, 1840]

Európa más országai
Talán a keresés nyelve miatt is, de jóval szűkebb anyagot  találtam, amikből egy sokkal kevésbé problémamegoldó szemlélet rajzolódott ki a francia- és olaszországi hozzáállást illetően.
A következő képek: Anglia, Florida, Casilano, Olaszországban és Spanyolország.
GYPSIES IN ENGLAND IN TRADITIONAL CARAVAN.jpg  GYPSIES IN FLORIDA.jpg
CASILANO, italy.jpg  YOUNG ROMANI KALE IN SPAIN.jpg



4.                  Mutatványosok

Léteznek ma is hagyományosan élő mutatványosok, akik faluról-falura járva előadásokat tartanak, fizetségül étel- és ruhaadományokat kapnak. Télen-nyáron lakják maguk építette ekhós szekereiket. Ezek a családok nem egy dinasztia leszármazottai, maguk kezdtek bele ebbe az életformába, ami mellett évtizedeken át kitartanak.
Fontos tudnivaló, hogy az életmódjuk vonzza a média figyelmét, ami ellen nagyon határozottan védik magukat. Semmilyen filmes, internetes, papírbeli és tudományos megjelenéshez nem járulnak hozzá!


5.                  Család, választott életforma
·                     John and Thea Verhoeckx, dutch couple, travelling in a horse drawn caravan, three miles pro hour, step by step. „February 2007 we sold our house, gave a friendly goodbye to the boss and bought a draft horse carriage.” The savings are enough for two years. The table goes up. The bed goes down. Electricity: however only when the sun shines the solar works enough to use the laptop. They have a petrol lamp and a battery so it is important to have an electricity planning.
inside-carriage.jpg
·                     Papillotte család, 2000 óta úton, rajzokat-francokat adnak el, ebből élnek. Külön kocsit építettek a lányaiknak.
Roulotte Papillotte.jpg
·                     További nomád utazók (a megadott hivatkozások nem működtek, vagy nem tartalmaznak ide használható információt):
http://www.thelongridersguild.com/siromani_small.jpg 
Avadhuta Siromani Das and his wife Candrabhaga Devi Dasi, Hari Krishnas, travelled from Pennsylvania to Peru in their horse-drawn wagon! 
http://www.thelongridersguild.com/wagon8a_small.jpg
Ron and Teresa Dakotah traveled from Idaho to Oklahoma, wintering on the trail.
David-Grant.JPG (21068 bytes)
David Grant - During the seven years 1990 to 1997, David and his family accomplished the first complete circumnavigation of the globe in a horse-drawn caravan. They  travelled through 15 countries on three Continents, crossed two oceans and three seas, home educating their three children on the way.  David is the author of  "The Seven Year Hitch" and "The Wagon Travel Handbook."  David's website is www.traceur.co.uk
karlsvognen.jpg (53461 bytes) 
Hans Rasmussen and Birgitte Gyrd Møller - travelled 1300 kilometers with their two young children in 2001 through Poland, the Ukraine and Romania.  They  are now planning to travel from the Danish island of Zealand to Gibraltar in 2005.  In addition, Hans is an Associate Member of The Long Riders' Guild because he has made a couple of journeys in the saddle in South America.  Their website is www.karlsvognen.dk
Fjords.jpg (9376 bytes) 
Dave McWethy - In 1993-94 Dave traveled on the roads in a wagon from New York to Montana pulled by three Fjords, covering just over 3,000 miles. He traveled through all weathers, including the coldest winter, and the driest summer, pulling a wagon that weighed 2850 pounds.  Dave's website is www.horseharness.com
Muir.jpg (20744 bytes) 
Mike Muir - In 2001 Mike led an international cast of drivers with disabilities who drove wheelchair-accessible carriages more than 3,000 miles from San Diego to Washington D.C.  Mike is also the President of Driving for the Disabled Inc.  Mike has since made a Thousand Mile Journey in the footsteps of his ancestor, the famed American naturalist John Muir, from Louisville, Kentucky to Florida.  After that, a three-year, 8,000 mile journey following Lewis and Clark from Florida, up the Mississippi to the Missouri river, on to British Columbia, then south along the Pacific to Old Mexico!  Mike's website is www.access-adventure.org.
schulze.jpg (18763 bytes)  
Manfred Schulze - on his five-year journey around the world, Manfred spent much of his time in the saddle, but in the early stages of his journey used a horse-drawn wagon in parts of Eastern Europe.  Manfred's website iswww.weltumreiter.de
Anatoly Shimansky + wagon1.JPG (61684 bytes) 
Anatoly Shimansky - drove across the USA in the 1990s.  Anatoly does not have a website.
helmuth.jpg (55199 bytes) 
David and Vikki Helmuth - drove their six-horse team of Belgians from Maine to California on a 16-month journey that took them 3,800 miles through eighteen States in the late 1990s.
http://www.thelongridersguild.com/horseboat_small.jpg 
For more than 200 years, from around 1740, horse-drawn boats were one of the main forms of transporting goods. However, the convenience of motor-powered boats has meant that a horsedrawn boat is a rare sight on most of our canals today.  The Horseboating Society of Britain exists to promote horseboating and to preserve the heritage and skills of this once common form of transport.  Please click on picture for more information or  visit their website.


6.                  Határterület

·                     Nagycirkusz
bostock-move.jpg
Valaha: lovaskocsik vagy vonatszerűen egymás után kapcsolt kocsik. Ma már kamionos, utánfutós gépesített karavánt képeznek.
Circus Bongo: holland vándorcirkusz. Kocsibelső: ülősarok, tv-sarok, konyha, étkezősarok, háló.
deuropen.jpg  Zithoek.JPG  tvhoek.JPG
Circus Solero holland társulat.

Moszkvai Cirkusz
Circustent-6.jpg

·                     Guruló házikó: Tumbleweed Tiny House Company, kanadai cég termékei

Epu: 89 square feet, ready made: $45,997, build it yourself: $19,950

epu2.jpg
The EPU comes with a desk and fireplace in the main room; a kitchen; wet bath; and a loft upstairs. For its small size, the EPU has a large amount of storage space.
epu.jpg

Lusby: 117 square feet, ready made: $49,997, build it yourself: $21,250

The Lusby is popular for its downstairs bedroom with extra loft sleeping above. The kitchen/main room has vaulted ceilings which make this tiny house feel much larger than it really is. The outside can be finished with board and baton siding, cedar plank (shown above) or corrugated aluminum. The roof is covered with corrugated aluminum – and yes, you can hear the rain. The interior is completely finished in pine with stainless steel counters. The bathroom has a full shower, toilet and sink.

·                     Közösség, kivonultak
Lohmühle, Berlin: community based on cultural activity and organic living in an open and inviting interaction with others. A fal zónájában, 1990 óta.
L-GlLohmuhle.jpg
A területet nem legálisan lakják, jelenleg 21-en, hétfőnként gyűléseznek. A többségnek saját munkája is van, de az itt lakás feltételeként ki kell venniük a részüket a közösségi tevékenységekben. Pénzforrás, elfoglaltság: művészet, kiállítás, kávézó, mozi,nyáron 1000 főt vonzó fesztivált rendeznek. Közmű nincs, ökoszemlélet: szolár energia, gyertya, vízhordás, bioszennyvíz-tisztító.
LM_122c.jpg  LM_122f.jpg
Bambule, Hamburg: 1993-tól 2002. november 4-ig, a beszüntetésig működött.
Zaffaraya, Bern: 1985 júliusa óta működik. Eredetileg a Jugendunruhen (Ifjúsági Zavargások/Tüntetések/...) szimbóluma. Konfliktusokkal terhes, többszöri átköltöz(tet)ések után a mai napig látezik.
Zaffaraya_Neufeld_Bern.JPG
·                     Random Bauwagen
peter lustig2.jpg  Bauwagen6.JPG  Bauwagen (1).jpg  
Bauwagen1.JPG  sandraimg_5861neu1.jpg


III. Forrás

Magyar Elektronikus Könyvtár, ekhós szekér címszó, http://mek.niif.hu/02100/02139/html/index.html
Robin Flinchum: Inside a pioneer covered wagon, 2002, Pagewise, http://www.essortment.com/all/pioneercovered_rjtw.htm





Binder Mátyás:  Cigány-képek a sztereotípiáktól az integrációig, 2009. január 7. 11:12, Múlt-kor történelmi portál, http://www.mult-kor.hu/20090107_ciganykepek_a_sztereotipiaktol_az_integracioig

Mikó Zsuzsanna: Cigánykaraván a jog szorításában, Múlt-kor történelmi portál, 2009. szeptember 3. http://www.mult-kor.hu/20090903_ciganykaravan_a_jog_szoritasaban?pIdx=1

Erdélyi kép szekeres cigányokról: Faragó Melinda édesapja
Alapos történet, részletes leírás, fotók, számos letölthető könyv: http://www.journeyfolki.org.uk
Charles Dickens: Old Curiousity Shop, 1840
Appleby lóvásár (legkorábbi, ma is működő): http://www.applebyfair.org/ű
Hiteles képek és történetek: Barrie Law: Times to remember; Gypsy memories (könyvek) http://www.journeyfolki.org.uk/HistoryCulture/BarrieLaw/tabid/781/language/en-US/Default.aspx




Tumbleweed Tiny House Company: http://www.tumbleweedhouses.com/houses/epu/
Gesamtkunstwerk Lohmühle: http://www.a-r-d.org/HamburgerB/Lohmuhle.htm,                    http://www.lohmuehle-berlin.de/LM_home2.htm



Wikipédia
·                     wagon fort címszó, http://en.wikipedia.org/wiki/Wagon_fort
·                     vardo címszó, http://en.wikipedia.org/wiki/Vardo_(Romani_wagon)
·                     Wagenplatz címszó, http://de.wikipedia.org/wiki/Bauwagenplatz
·                     Bambule címszó, http://de.wikipedia.org/wiki/Bambule_(Wagenplatz)
·                     Zaffaraya címszó, http://de.wikipedia.org/wiki/Zaffaraya

Tompos Zsófia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.