2011. február 1., kedd

Tengerjáró hajók




Amerika felfedezése után a tengerésznemzetek száma ötre nőtt: az angoloknak, a franciáknak, a hollandoknak, a portugáloknak és a spanyoloknak volt jelentős kereskedelmi és hadiflottájuk. A nagy tengerjáró hajók általában a karakkból továbbfejlesztett galleon és pinasse típusok közül kerültek ki. 3-4 vitorlarudazatuk volt és egy árbocra már több vitorlát is fölszereltek. 1819-ben a Savannah nevű hajó volt az első gőzös, amelyik átküzdötte magát az Atlanti-óceánon. Az utat Savannah-ból Liverpoolba majdnem egy hónap alatt tette meg. A hajó inkább a vitorláival haladt. A gőzgépeit csak 85 órán keresztül használta.
 Ezután 19 évnek kellett eltelnie, hogy újabb gőzgéppel hajtott hajó keljen át az Atlanti-óceánon. 1838 áprilisában két hajó (Great Western és a Sirus) indult Angliából New Yorkba. Mindkét hajót nagy lelkesedéssel fogadták New York-ban. Ezzel a tengerhajózásban beköszöntött a gőzhajók korszaka. 1822-ben jelentek meg az első fémtestű hajók, de csak a század második felében terjedtek el. Megjelentek a „bark” típusú vitorlások: háromárbocos hajók, az első és főárbocon keresztvitorlázattal, a hátsó árbocon élvitorlával. 1845-ben megjelent az első hajócsavarral ellátott hajó, a Great Britain. Ettől kezdve a tengerjáró hajókat hajócsavarral hajtották. Az 1870-es évektől kezdve a gőzösök kiegészítő felső fedélzeteket kaptak lakóhelyiségekkel és társalgókkal. Az 1880-as években a gőzhajókon a vitorlák feleslegessé váltak. Hamarosan igény jelentkezett arra, hogy különböző hajótípusok alakuljanak ki. A 19. század utolsó negyedében kialakult a gyors járású gőzhajó, mely utasokat, postát és a sürgős rakományt szállította, valamint a lassabb tehergőzösök, melyek árukat szállítottak. Rudolf Diesel találmányát, a dízelmotort1904-ben szerelték először hajóba. A 20. században kialakultak a konténer-, valamint a vegyszer- és gázszállító hajók.



CSOPORT: ÓCEÁNJÁRÓ UTASSZÁLLÍTÓ HAJÓK
Az óceánjáró utasszállító hajók, olyan nagyméretű hajók, melyek „önellátó város”-ként működnek. Az utasok a hajóút alatt (mely időtartama általában 2-3 hét és akár több hónap között változik) a hajón élnek, különböző méretű és felszereltségű kabinokban (léteznek kisebb, 1-2 fős, belső kabinok, és több szintes, tengerre néző, lakásméretű luxus-apartmanok is). A hajón minden megtalálható, amire az utazás alatt az utasoknak szükségük lehet: éttermek, szórakozási lehetőségek, színház, kaszinó, mozi, sportolási lehetőségek, üzletek és egyéb szolgáltatások (fodrászat, kozmetika…). Igen nagy létszámú kiszolgáló személyzet gondoskodik arról, hogy az utasok a hajóút alatt maximális nyugalomban és kényelemben érezhessék magukat. A személyzet szintén a hajón lakik az út alatt.
A hajó az utazás során útjának több állomásán is kiköt, hol rövidebb (pár óra), hol hosszabb időtartamra (több nap). Ilyenkor lehetőség van a kiszállásra, sétálásra, városnézésre.
A hajóutak igen drágák. A világban több hajótársaság birtokol óceánjáró utasszállító hajókat.
Sok utazási iroda foglalkozik ilyen hajóutak szervezésével.
A hajóutak útvonala nagyon változatos, szinte Földünk összes tengerét és óceánját behálózzák.

cristal_louis.jpgThomson-Dream-Shp-Photo.jpg

aida 2.jpg

NAGYOBB HAJÓTÁRSASÁGOK BEMUTATÁSA:
Costa Cruises
MSC Cruises

Norwegian Cruise Lines

Pullmantur Cruises

Royal Caribbean Cruise Lines

Louis Cruises


MAGYARORSZÁGI TENGERI HAJÓUTAKKAL FOGLALKOZÓ UTAZÁSI IRODÁK:
Vista Utazási Irodák Kft.
Weco-Online Kft.
Karib-térség
Mediterrán-térség
ForTwo TUI Utazási Központ

hajótársaságok bemutatása:
COSTA
CRUISES 
                                                                                                                                              weblap: www.costacruises.com

Az olaszországi székhellyel rendelkező Costa Cruises Európa és Dél-Amerika egyik vezető hajótársasága, mely évente több mint 80 különböző útvonalon kínál 4- 17 éjszakás hajóutakat. Flottája fiatal, megújuló és állandóan bővülő. 14 elegáns és kényelmes hajóval rendelkezik, melyek mindegyikén az olasz vendégszeretet és mediterrán hangulat érződik. A hajókat a sportos elegancia és a szórakozás jegyében tervezték és rendezték be. A Costa Cruises hajóin a kikapcsolódás, az elkényeztetettség, a szórakozás meg az aktív pihenés egyszerre adott, hogy mindenki megtalálja magának azt, amit szeretne.

A Costa Cruises által szervezett utazásokon a részvételi díj a következőket tartalmazza:

- elhelyezést a kiválasztott kabinkategóriában,
- teljes ellátást (reggeli, ebéd, sütemények, vacsora, éjféli büfé) és korlátozott italfogyasztást a fedélzeten, (a reggelihez fogyasztató italok: gyümölcslevek, kávé, tea, tej, víz; napközben kávé, tea és ásványvíz a büfééttermek nyitva tartásának megfelelően)
- a hajón található legtöbb szórakoztató- és sportlétesítmény használatát,

A Costa Cruises által szervezett utazásokon a részvételi díj nem tartalmazza:
- a kikötőbe jutás költségeit,
- a kikötői illetéket és a Costa biztosítást
- a kötelező útlemondási biztosítást (1,4%)
- az esetlegesen felmerülő vízumköltségeket,
- az italfogyasztás egy részét,
- a személyes kiadásokat (pl. telefon, minibár stb),
- a kötelező borravalót a hajóút végén (kb. 6 EUR/fő/nap),
- a parti kirándulásokat, amelyek a helyszínen fizethetők be,

A Costa hajók kabinjainak általános felszereltsége (mely hajótípusonként eltérhet):
TV, rádió, széf, telefon, hajszárító, minibár, légkondicionáló.
MSC Cruises
weblap:            www.msccruises.com/gl_en/homepage.aspx

„Szép. Szenvedélyes. Olasz.” – Ez az MSC Cruises mottója és lényege.
A hajók kialakításában és berendezésében ötvöződik a mediterrán vendégszeretet és kultúra, a klasszikus hajózás hagyományai és a híres olasz konyha. Az 1987-ben alapított, nápolyi székhelyű cég jelenleg a legnagyobb kizárólag olasz tulajdonban lévő hajóstársaság, melynek flottája jelenleg 9 hajóból áll. Akár a kisebb, otthonosabb, meghittebb hangulatú hajókat, akár a nagyobb, sokszínű szolgáltatással rendelkező hajókat választja, az MSC Cruises vendégszeretete biztosítja, hogy utazása felejthetetlen legyen.
Az MSC hajók kabinjainak általános felszereltsége (mely hajótípusonként eltérhet): TV, rádió, széf, telefon, hajszárító, minibár, légkondicionáló.
Norwegian Cruise Lines
weblap:            www.vista.hu/norwegian-cruise-lines.html

„A szabadság társasága.”  Az 1966-óta létező, világszerte ismert hajótársaság egyedülálló utazási élményt kínál vendégeinek. A „Freestyle Cruise” – „Kötöttségek nélküli utazás” koncepciót először 2000-ben vezették be a Norwegian Sky hajón, és az NCL hitvallásává vált. Az innovatív mottó lényege, hogy a hajó fedélzetén nincsenek kötelező formalitások: nincs időhöz kötött étkezés, nincs előírás a megjelenésre.
A fedélzeten tartózkodó vendégek akkor és ott ehetnek – ihatnak, ahol jól esik. A kötetlen utazási feltételek és a szabad választás lehetősége kényelmesebb, komfortosabb kikapcsolódást tud biztosítani, amihez párosul egy tökéletesen kidolgozott, modern technika.
Pullmantur Cruises
weblap:            www.pullmantur.es/EN/Home/pg1206525591957.html
A nagy múltú Pullmanntur Cruises Spanyolország legnagyobb hajóstársasága, amely a Földközi-tengeren, az Égei-tengeren, Észak-Európában, valamint a Karib térségben kínál felejthetetlen utazásokat. A fedélzeti szolgáltatásai közül az utasok körében az All inclusive ellátás a legnépszerűbb. A hajótársaság állandóan bővülő flottával, jó hangulattal, csodálatos útvonalakkal várja az utasokat.
Royal Caribbean Cruise Lines
weblap:            www.royalcaribbean.com/home.do

Az 1969 óta működő hajóstársaság az innovatív óriáshajóiról híres. Legnagyobb hajóik a 160 000 tonnás, 3 600 utazót befogadni képes tengerjárók jelenleg a legnagyobbak az óceánokon. A fedélzeti szolgáltatások elképesztően változatosak. Példaként említjük a falmászást, a korcsolyázást, a szörfözést. Ezen kívül több étterem és bár, medencék, spa és különleges show műsorok színesítik az utazást.


egy tengerjáró hajó rövid bemutatása:     
QUEEN MARY 2
építés kezdete: 2002. július 4.
vízrebocsátás: 2003. március 21.
szolgálatba állítás: 2004. január 12.
ára: 460.000.000 font
építési költség: 800.000.000 dollár
vízkiszorítás: 76.000 tonna
méret: 151.400 tonna / 345 méter (=1131,89 láb) hosszú
41 méter széles (=134,51 láb) (vízvonalnál)
45 méter széles (=147,64 láb) (teljes)
merülés: 10 méter
árbocmagasság: 72 méter (=236,22 láb)
teljesítmény: 157 000 LE
sebesség: 30 csomó (55,56 km/h)
kabin: 1310 darab (5 kétszintes apartman / 6 luxuslakás / 706 tengerre néző ablakú, erkélyes kabin / 281 belső kabin)
utasok: maximum 2.620 utas (és 1253 fő kiszolgáló személyzet)
13 deck
árak:               legolcsóbb belső kabin:  2869 dollár (612.000 forint)
luxusszoba (minimum):  38.000 dollár (8,1 millió forint)

01_queenmary2.jpg

05_méretek.png

A nemrégiben átadott Queen Mary 2 luxus óceánjáró hajó nem csak hagyományos értelemben vett luxussal kényezteti utasait, hanem egyben igazi high-tech csemegét is jelent számukra. A 800 millió dolláros költséggel felépített óriási hajó nemrégiben hagyta el az angliai Southampton kikötőjét, hogy tizennégy nap alatt elérje első útja célállomását, a floridai Fort Lauderdale-t. Az utasok a hajó fedélzetén többek közt interaktív televíziós szolgáltatásokat vehetnek igénybe, bármikor megnézhetik kedvenc filmjeiket, internetezhetnek és élvezhetik a fejlett elektronikus biztonsági rendszer minden előnyét. A Queen Mary 2-n mind az 1310 kabin be van hálózva, így az összes utasnak lehetősége nyílik arra, hogy elektronikus módon vacsorát rendeljen, vagy hogy például jelentkezzen egy másnapi kirándulásra. A hajón egyébként 5 kétszintes apartman, 6 luxuslakás, 706 tengerre néző ablakú, erkélyes kabin, valamint 281 belső kabin található. Az utasok a beszálláskor egy kis vonalkódos, fényképes műanyag kártyát kapnak, melynek segítségével az utazás ideje alatt bármikor könnyen azonosíthatják magukat, illetve igénybe vehetik a különböző szolgáltatásokat. A kártyák egyébként nemcsak az utasok életét könnyítik meg, hanem a hajó ellátó személyzete számára is folyamatosan fontos információkkal szolgálnak az utasokról. Frank Finch, a Queen Mary 2-t birtokló Cunard Line műszaki szolgáltatásokkal foglalkozó részlegének igazgatója elmondta, hogy az óceánjáró számítógépes hálózata rendkívül nagy igénybevételnek van kitéve, de a tervezők olyan redundáns rendszert építettek, mely minden körülmények között működőképes. A számítógépes rendszer működésében egyébként rendkívül fontos szerepet játszik a Novell NetWare 6, az Oracle, valamint az SQL. A Queen Mary 2 egész pontosan 345 méter hosszú, vagyis alig 35 méterrel rövidebb, mint amilyen magas az Empire State Buliding. A hajón maximum 2620 utas és 1253 főnyi kiszolgáló személyzet tartózkodhat. A legolcsóbb belső kabinok ára 2869 dollárnál (612 ezer forint) kezdődik, a fényűző luxusszobára vágyóknak pedig közel 38 ezer dollárt (8,1 millió forint) kell fizetniük egy-egy lakosztályért.

britania restaurant.jpg


alaprajzok:                   http://www.cruisecheap.com/ships/cunard-line-queen-mary-2-deck-plans.html
általános:                     http://www.cruisecheap.com/ships/cunard-line-queen-mary-2.html
szobák:                        http://www.cruisecheap.com/ships/cunard-line-queen-mary-2-staterooms.html
virtual tours:                 http://www.cruisecheap.com/ships/cunard-line-queen-mary-2-tours.htm

Q1 living room.jpg

pool area 2.jpg

theatre.jpg

CSOPORT: TENGERI VITORLÁSHAJÓK
DEFINÍCIÓ:
A vitorláshajó árbocrúdra szerelt vitorlával (vagy vitorlázattal) ellátott hajó.
Az árbocok, vitorlák alapján egy, másfél, kettő, három, és sok árbocú vitorláshajókat építettek, melyeknek további altípusai vannak.

2652sailboat.jpg

A vitorlás hajók olyan vízi közlekedésre képes hajók, mely vitorlái(k) segítségével (illetve motoros hajtással) haladnak a vízen, a légmozgás (szél) függvényében. Méretük változó (1 fős hajóktól pl.: laser kezdve egészen a több árbócos vitorlásokig), rendeltetésük függvényében. Léteznek 1 illetve több testű (katamarán) vitorlás hajók. Léteznek kifejezetten sport vitorlások, melyeken a hajótestben csak egy kisebb belmagasságú (általában osztatlan) tér található, melyet csak tárolásra használnak, és nem tartózkodásra.
Illetve „hobby” vitorlás hajók, melyeket kifejezetten emberi tartózkodásra terveztek. Méretüktől függően más-más helyiségek találhatók bennük, például hálófülke, konyha, nappali…
A világon az elmúlt években igencsak megszaporodtak a magán kézben lévő vitorlások. A vitorlázás igencsak közkedvelt –habár igen költséges- hobbivá vált. A vitorlás kikötők száma egyre csak nő.
A kikötőkben van lehetőség a hajókat feltankolni, illetve a kikötőkben találhatók vizesblokkok is, ahol a tisztálkodást meg lehet oldani. A kikötőkbe térítés ellenében állhatnak be a hajók, 1-1 alkalomra illetve éves bérleteket is lehet váltani, ahol a hajóknak fix helyük van, és a kikötőket felügyelik.
Sok hajógyártó cég van jelen a piacon. Az alábbi példák az egyik legnagyobb társaság, a Beneteau cég hajói, rövid ismertetésként:

343-beneteau.jpg
473-beneteau.jpg
Beneteau393set.jpg
beneteau57_saloon.jpg
BENETEAU                                                                 http://www.beneteau.com/en/sailboats/default.aspx

Sense ’50
SENSE blends simplicity with refinement. By applying the latest trends in contemporary design to each of its living spaces, both below and above deck, this new yacht lets you indulge in the true pleasures of yachting.
hossz:                          14,98 m
árbóc magasság:                        4,86 m
súly:                             14,15 tonna
teljesítmény:                 75 CV
max. tank kapacitás:      415 liter
vitorlafelület:                 122 m²

tervek:                         http://www.beneteau.com/UserFile/File/Mini-sites/sense/plans_et_vues_sense.pdf
ismertetés (brossúra):                   http://www.beneteau.com/UserFile/File/Voile/gammes/Sense/B_sense.pdf
árak:                                    http://www.beneteau.com/UserFile/File/Voile/Tarif/Tarif_public_Voile_ANG.pdf
First ’50
BeneteauFirst50_3.jpg
Infusion-moulded deck, T-profile torpedo-bulb keel and sleek underwater hull with modern appendices.
Pure, sleek lines and lowered coachroof. Below decks, the design is stunningly contemporary with light wood finishes. The First 50 is unashamedly beautiful and daringly perfect.
hossz:                          14,99 m
árbóc magasság:                       4,41 m
súly:                             13,115 tonna
teljesítmény:                 75 CV
max. tank kapacitás:      237 liter
vitorlafelület:                 138,7 m²




árak:                                       http://www.beneteau.com/UserFile/File/Voile/Tarif/Tarif_public_Voile_ANG.pdf


Oceanis ’58


Highlight of the cruising range, and completing its renewal, the Oceanis 58 skilfully combines unequalled comfort at sea and at anchor, as well as luxury and functional design.

hossz:                          18,24 m
árbóc magasság:                        4,99 m
súly:                             21,658 tonna
teljesítmény:                 140 HP
max. tank kapacitás:      480 liter


technikai adatok:
ismertetés (brossúra):
One-design
Figaro Bénéteau II
The new FIGARO BENETEAU II is the fruit of the synergy between the best sailors from the Figaro Bénéteau class, Chantiers Bénéteau and the designer Marc Lombard.
hossz:                          10,15 m
árbóc magasság:                        3,43 m
súly:                             3,05 tonna
teljesítmény:                 20 CV
max. tank kapacitás:      40 liter

ismertetés (brossúra):
árak:
Beneteau ’25
hossz:                          7,52 m
árbóc magasság:                        2,52 m
súly:                             1,18 tonna
vitorlafelület:                 29,35 m²

tervek:
technikai adatok:
ismertetés (brossúra):
árak:

képtalálatok a ’beneteau’ címszóra:
képtalálatok a ’sailboat’ címszóra:
képtalálatok a ’vitorlás hajó’ címszóra:

Beneteau-50.jpg

fogalmak.jpgsailboat.jpg

linkek:

BAVARIA
NAUTIC
ELAN
KÉPTALÁLATOK:
CSOPORT: MOTOROS YACHTOK
DEFINÍCIÓ:
A jacht egy szabadidő eltöltésére alkalmas hajó. Két meghatározó fajtája van: motoros jacht, illetve a vitorlás jacht. A jachtokat az egyéb hajóktól az különbözteti meg, hogy tisztán szabadidő eltöltésére használják őket. Egészen a gőzhajómegjelenéséig nem volt igény arra, hogy a hajók, mint luxuscikkek megjelenjenek, így egészen a XX. század elejéig a jacht szó még minden szabadidő eltöltésére alkalmas hajót jelentett. Napjainkban a luxus egyre nagyobb térnyerése következtében csak az exkluzív, magas árkategóriájú, általában személyzettel ellátott hajókat foglalja magába.
A jachtok hossza 40 lábtól (13 méter) egészen néhány száz lábig terjed. Azokat a luxushajókat, melyek 40 lábnál kisebbek általában nem nevezik jachtnak. A „mega jacht” szót általában száz láb feletti hajókra használják. A „super jacht” pedig 200 lábnál is nagyobb hajókat takar.

2.bmp

BAVARIA
ELAN
KÉPTALÁLATOK:

home.jpg

MonteCarloRunning.jpg

MonteCarloJamesBondBoat.jpg
Monaco_boat_show.jpg
Sok hajógyártó cég van jelen a piacon. Az alábbi példák az egyik legnagyobb társaság, a Beneteau cég hajói, rövid ismertetésként:
BENETEAU                                http://www.beneteau.com/en/motorboats/default.aspx
MONTE CARLO ’47 FLY
hossz:                          14,80 m
magasság:                      4,37 m
súly:                             12,5 tonna
teljesítmény:                 2 X 435 CV
max. tank kapacitás:      1300 liter

BENETEAU entered the large Sport Cruiser segment of the market in December 2008 with the launch of the MonteCarlo 47 Hard Top. Its interior space and elegant, thoroughbred lines made it an instant success. The range is now being extended again with the launch of the MonteCarlo 47 FLY: a MonteCarlo 47 with a large sunbathing terrace. The external cockpit galley unit has been cleverly converted to provide access to the flybridge.

Infinite multi-functionality on deck and inside 
The award-winning designer of the MonteCarlo range Pierangelo Andreani has drawn a very beautiful new design in true Mediterranean style with features to suit every taste and need. The overall layout of the MonteCarlo 47 FLY offers two very special living spaces: the cockpit and the luxuriously-appointed flybridge

• On deck: relaxation in the sun.

- The flybridge incorporates two distinct areas: the helm station and the convertible 6-person saloon. The driver’s seat is on the centreline of the boat, and the instrument panel features a full duplicate set of navigation instruments. To the left is the co-driver’s seat, and to the right a large lounger-style sunbathing platform with a pullout fridge beneath. Behind is the spacious saloon with bench seating and full backrests for at least six diners. For safety, access to and from the flybridge is fully protected. Lastly, the visually-appealing arch carrying the radar and antennas is raised for even greater comfort.

- With its external galley unit, the enormous cockpit is big enough for all the crew to relax together. The external saloon converts into a sunbathing platform. The interior is entered via a wide 3-panel glazed door. The tender garage beneath the cockpit is so large that the outboard can be left in place. The generous aft sunbathing platform offers convenient and safe access to the water.

- The forward king-size sunbathing platform (2 x 1.90 metres) is upholstered in the latest Exclusive collections (BENETEAU 2009).

• Inside: generously-luxurious living spaces
Everything on board is designed to make life easier:
- excellent head height in common with all the boats in this range
- generous amounts of space, especially in the owner’s cabin, which occupies the full width of the boat and is flooded with light from two large side windows
- single-level traffic areas
- a galley that draws its inspiration from the latest technologies and design ideas (optimised storage, space-saving solutions, soft-close drawers, etc.)
- choice of layout version: 2-cabin or 3-cabin

The MonteCarlo 47 FLY also introduces new leather, alcantara and light oak finishes.

Perfect balance between hull and propulsion
The MonteCarlo 47 hull design has been developed in close co-operation with Volvo Penta to accommodate its IPS (Intelligent Propulsion System) and therefore optimise the power of its pod drives and the behaviour of the boat. The propulsion system offered is the Volvo IPS 600 with two D6 435 HP diesels. The new cylinder block used on the D6 unit provides improved sound insulation. The steering system is electrically-powered, with joystick control for berthing manoeuvres.
tervek :
technikai adatok :
ismertetés (brossúra) :

árak :
Swift trawler ’42 
The link between the joy of sailing and the comfort and performance of a powerboat.

Fully fitted out for offshore cruising, this flagship of the BENETEAU range invites you to sail away in absolute comfort.
Beneteau_Swift_Trawler_42_2big.jpg
hossz:                          17,00 m
magasság:                      4,90 m
súly:                             20 tonna
teljesítmény:                 2 X 575 HP
max. tank kapacitás:      4000 liter

beneteau52_galley.jpg

tervek:
technikai adatok:
ismertetés (brossúra):
árak:

EGYÉB linkek:
legnagyobb hajók:
legdrágább hajók:
luxury sailing yachts:
a „jövő”:

CSOPORT: ÁRUSZÁLLÍTÓ HAJÓK
ÖSSZEFOGLALVA:
CSOPORT: ÓCEÁNJÁRÓ UTASSZÁLLÍTÓ HAJÓK
hatalmas méretű (sok szintes) hajó
alvás: különböző méretű, felszereltségű, árkategóriájú, külső ill. belső kabinok
étkezés: a hajón több étterem, kávézó, bár… található
szolgáltatás: mindenféle szabadidős- (pl. mozi, színház, kaszinó…) és sport lehetőségek (tenisz, medence, golf, squash…) és egyéb szolgáltatások (fodrászat, kozmetika…) ill. üzletek
utazás: hosszabb időtartamok a kikötések között
útvonal: a Föld összes tengerét és óceánját behálózzák (több hónapos utak is akár)
CSOPORT: TENGERI VITORLÁSHAJÓK
különböző méretű hajók (kisebbek: kb. ’22 láb, egészen az akár száz láb hosszú vitorlásokig)
sportvitorlások ill. „hobby” vitorlások
sportvitorlások: általában nem alkalmasak az ott lakásra
„hobby” vitorlások: méretüktől függően 1-több kabinos vitorlások ill. egyéb helyiségek: nappali, konyha, étkező, vizesblokk (a nagyobb hajókon a személyzet is a hajón lakik)
CSOPORT: MOTOROS YACHTOK
különböző méretű hajók (kisebbek: kb. ’22 láb, egészen a több száz láb hosszú mega-yachtokig)
méretüktől függően 1-több kabinos hajók ill. egyéb helyiségek: nappali, konyha, étkező, vizesblokk (a nagyobb hajókon a személyzet is a hajón lakik)
ÁRUSZÁLLÍTÓ HAJÓK
a kiszolgáló személyzet a hajón lakik az út alatt
mostanában egyre inkább elterjedt, hogy akiknek nincs pénzük, hogy a drágább, luxushajókon való utakat kifizessék, az áruszállító hajókon is kialakítanak az utasok számára a luxushajókhoz hasonló környezetet: kabinokat, étkezési lehetőségeket és egyéb szolgáltatásokat (pl. golf, medence…)
KÖNYVEK:
JOHN DRISCOLL: VITORLÁZÁS HALADÓKNAK
GABO Könyvkiadó, 2004
STEVE SLEIGHT: TELJES VITORLÁS KÉZIKÖNYV
Park Könyvkiadó, 20043, 2007
GEOFFREY BUDWORTH – RICHARD HOPKINS: CSOMÓK, HURKOK, KÖTÉSEK
GABO Könyvkiadó, 2005
ROLAND DENK: VITORLÁZÁS
CSER Kiadó, 2009
HALSEY C. HERRESHOFF: VITORLÁS KÉZIKÖNYV
GABO Könyvkiadó, 2006
EBERHARD URBAN: VITORLÁSOK
Alexandra Kiadó, 2009
SUTEJ – STIPANICEV – MILOS – GEROVAC – ILIÉ: ADRIAI HAJÓZÁSI KÉZIKÖNYV
Kossuth Kiadó, 2010

MAGAZINOK:                

BOAT EXCLUSIVE, The world of superyachts

YACHT MAGAZIN
VITORLÁZÁS MAGAZIN
HAJÓ, Vitorlás, szörf és motorcsónak magazin

 Kövi Zsófia

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése

Megjegyzés: Megjegyzéseket csak a blog tagjai írhatnak a blogba.